Zakład Kompleksowych Usług Informatycznych ALLEX został założony w
1990 roku. Od
samego początku działalności głównym wybranym kierunkiem rozwoju było tworzenie oprogramowania wspomagającego zarządzanie
przedsiębiorstwem - kierunkiem, który kontynuowany jest do dziś. Firma
powstała wyłącznie na bazie kapitału polskiego oraz w dużej mierze dzięki
ogromnemu doświadczeniu zawodowemu właściciela zdobytemu podczas prawie
dziesięcioletniej wcześniejszej pracy w ZETO-Wrocław gdzie uczestniczył miedzy innymi w
realizacji dużych projektów informatycznych przeznaczonych dla komputerów
typu mainframe - takich przykładowo jak tworzenie oprogramowania dla Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi,
które uruchamiane było na dwóch
równolegle połączonych komputerach typu RIAD-34 ( odpowiednik IBM
S/370 ). W
chronologii wydarzeń przedstawionej poniżej wybrano jedynie najważniejsze
etapy w historii firmy oraz te wdrożenia, które wniosły najwięcej w rozwój
oferowanych przez nas systemów oraz w poszerzenie wiedzy praktycznej naszych specjalistów.
Rok 1990
Rozpoczęcie prac projektowo-programowych modułu finansowo-księgowego
zakończonych w drugiej połowie roku wdrożeniami skromnego jeszcze systemu
FK w nieistniejących już firmach, które kapitałowo były prekursorami
Spółki Akcyjnej Fabryki Mebli FORTE ( www.forte.com.pl ).
Rok 1991
Ciągły rozwój systemu finansowo-księgowego oraz zintegrowanie go w
zakresie przenoszenia danych z istniejącym już systemem gospodarki
magazynowo-towarowej HR co poskutkowało w październiku instalacją obu
systemów u wymagającego klienta jakim jest wielo oddziałowa firma z Kwidzyna
- MODEX Spółka z o.o. ( www.modex.com.pl
)
Rok 1992
Zakończenie prac nad wersją sieciową oprogramowania finansowo-księgowego,
które uwieńczono w lutym wdrożeniem pierwszej takiej instalacji w firmie
GAWPOL z Wrocławia. Także od lutego nasze oprogramowanie zostało
wykorzystane do obsługi Wrocławskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa
Informatycznego ( www.pti.org.pl
). Kolejno nastąpiło rozpoczęcie prac nad wstępnymi elementami oprogramowania systemu "Płace" w pierwszej fazie obsługującymi
umowy-zlecenia a następnie wypłaty wynikające z umowy o pracę. Elementy te
znacznie rozbudowano po wykonaniu instalacji oprogramowania w grudniu w
nieistniejącej już firmie MELTON Spółka z o.o. z Trzebnicy - producenta
konfekcji zatrudniającego kilkuset pracowników. Wcześniej, bo w marcu
nastąpiło znaczne poszerzenie możliwości oprogramowania finansowo-księgowego o elementy szczegółowej analizy kosztów, które
wykonano realizując potrzeby nowego naszego klienta, którym został w tym
czasie Instytutu Ochrony Środowiska z Wrocławia. W kwietniu wprowadziliśmy
się do nowej siedziby, której biura są przez nas wykorzystywane do dzisiaj.
Rok ten to także pierwsze nasze uwieńczone sukcesem wdrożeniowym projekty
wykorzystania naszych systemów w pracy zdalnej poprzez łącza modemowe
spinające sieć lokalną z oddalonymi na znaczne odległości dodatkowymi
stanowiskami komputerowymi - zostało to zrealizowane w nieistniejącej już
Hurtowni Stali DOBAR.
Rok 1993
W pierwszym miesiącu roku rozpoczęto prace nad modułem "Kasa
Przedsiębiorstwa", którego pierwsze elementy oddano do użytku
w sierpniu. W marcu nasze oprogramowanie zainstalowaliśmy w
dynamicznie rozwijającym się, w owym czasie, wrocławskim
hypermarkecie MARINO Polskim Centrum Handlowym . Dzięki temu kontrahentowi znacznie
usprawniono w naszym oprogramowaniu przetwarzanie wielkiej liczby dowodów księgowych. W kwietniu systemy nasze
zainstalowaliśmy u dużego lokalnego dystrybutora paliw i olejów w firmie ETOLL ze Strzelina ( www.etoll.com.pl
), dzięki któremu jeszcze ściślej zintegrowano system finansowo-księgowy z systemem magazynowo-towarowym. W lipcu nasze
oprogramowanie, a wraz z nim nasi klienci je eksploatujący przebrnęli
bezproblemowo przez VAT, który akurat został wprowadzony.
Rok 1994
W styczniu podjęto decyzję
o rozpoczęciu projektowania i programowania nowego modułu - "Środki
Trwałe". W miesiącu tym zainstalowaliśmy także nasze
oprogramowanie u znaczącego producenta artykułów gospodarstwa
domowego jakim była firma PACLAN POLSKA ( aktualnie CeDo
www.cedo.com) z Kąt
Wrocławskich oraz w dużej hurtowni elektrycznej, posiadającej
wielotysięczny asortyment w swoich magazynach, w Centrali Technicznej ELTECH ( www.eltech.com.pl
) ze Świdnicy. W
kwietniu w związku z coraz większym zainteresowaniem dotychczasowych
klientów rozpoczęto intensywne prace nad oprogramowaniem modułu
"Kadry". Pierwsze elementy ewidencji kadrowej zaczęły
funkcjonować u naszych klientów już w lipcu. W tym miesiącu też
zainstalowaliśmy nasze oprogramowanie w kolejnej dużej hurtowni
elektrycznej z wielotysięcznym asortymentem Spółce Akcyjnej FELIS z
Wrocławia obecnie połączonej z międzynarodowym koncernem ONNINEN (
www.onninen.pl ).
Koniec drugiego półrocza to przygotowanie naszych systemów do
denominacji złotówki, która miała nastąpić na początku
kolejnego roku - przeprowadziliśmy ją "bezboleśnie" z
niewielkimi kosztami dla naszych klientów.
Rok 1995
Początek roku zaczęliśmy instalacją coraz doskonalszego już oprogramowania
w hurtowni części samochodowych z ponad dziesięciotysięcznym asortymentem
AUTO-ZATOKA z Wrocławia ( www.auto-zatoka.com.pl
). Luty zaś to wdrożenie systemów w Zakładzie Produkcji Opakowań Jan Legeń z Jawora
( www.zpolegen.pl ). Na początku roku w oprogramowaniu finansowo-księgowym
wprowadziliśmy niewielkie poprawki, które wymusiła wprowadzona nowa Ustawa
o Rachunkowości - całe szczęście nie była to dla nas rewolucja jak dla
innych firm informatycznych, bowiem nasze oprogramowanie finansowo-księgowe
już wcześniej opierało swoje funkcjonowanie na solidnych, nowoczesnych
wzorcach i założeniach. W kolejnych miesiącach rozpoczęliśmy prace nad
ostatnim z modułów tworzących zintegrowany pakiet oprogramowania
FKI, którym jest "Analiza Czasu Pracy" został on oddany do eksploatacji po
instalacji czytników kart magnetycznych pracowników w listopadzie, w
przedsiębiorstwie PACLAN POLSKA (aktualnie CeDo
www.cedo.com). Wcześniej bo w październiku komplet naszych systemów zaczął funkcjonować wieloddziałowej firmie handlowej GLAZUREX ( www.glazurex.com.pl )
będącej w tamtym okresie znaczącym dostawcą stolarki drewnianej na terenie
Dolnego Śląska - zaczęto tutaj wykorzystywać nowe elementy
transmisji danych miedzy systemem finansowo-księgowym, a
magazynowo-towarowym HR stworzone w sierpniu, a dotyczące
automatycznego łączenia operacji zapłat z fakturami.
Rok 1996
Kolejny rok działalności to dalsze rozwijanie ustabilizowanego już
w zakresie rynku zbytu pakietu oprogramowania do wspomagania zarządzania
przedsiębiorstwem - FKI. Z ważniejszych wdrożeń należy wymienić
instalację w kwietniu naszych systemów informatycznych w Przedsiębiorstwie
CENTROSTAL w Jeleniej Górze ( www.centrostal.com.pl
) oraz w lipcu, w firmie dystrybucyjno-handlowej SHAH-BOB z Wrocławia
( www.shah-bob.pl
) - kiedyś wyłącznego przedstawiciela koncernu Procter & Gamble
(chemia gospodarcza) zaopatrującej całą zachodnią Polskę, a
obecnie regionalnego (zachodnie województwa) dystrybutora międzynarodowego
koncernu Wrigley - przedsiębiorstwiegdzie jeszcze niedawno występowała
największa ilość przetwarzanych przez nasze systemy dowodów
księgowych, a kartoteka odbiorców liczyła kilkadziesiąt tysięcy firm
(obecnie największą ilość przetwarza AT S.A. -
http://www.at-krotoszyn.pl). Koniec roku
to październikowe połączenie dotychczasowo osobnych modułów
programowych "Płace" oraz "Kadry" w jeden
bardziej spójny "Płacowo-Kadrowy" oraz przekazanie w
grudniu firmie MODEX z Kwidzyna zamówionego indywidualnie systemu
"Oleje i Smary", który był pierwszym wykonanym przez nas
"okienkowym" programem przeznaczonym wyłącznie do
uruchamiania na platformie operacyjnej Windows.
Rok 1997
Ważniejsze wdrożenia tego roku to marcowa instalacja systemów w Spółce
Akcyjnej ARS w sekcji zajmującej się handlem hurtowym ( home.ars.com.pl
) oraz kwietniowa instalacja naszego oprogramowania w Zachodnim Towarzystwie
Funduszy Inwestycyjnych FORUM S.A. z siedzibą we Wrocławiu, instytucji finansowej zarządzającej otwartymi funduszami inwestycyjnymi,
przedsiębiorstwie, w którym udziałowcami jest BANK ZACHODNI S.A. oraz
amerykańska grupa kapitałowa FORUM FINANCIAL GROUP. Kolejne ważne wdrożenie
to lipcowa dostawa oprogramowania włoskiemu inwestorowi budowlanemu firmie
ITALIANA COSTRUZIONI. W listopadzie zakończyliśmy kontynuowane przez cały
rok prace nad rozwojem modułu "Środki Trwałe", który od tej chwili zawiera
także obsługę wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych
małocennych.
Rok 1998
Ten rok, to stały rozwój wszystkich produkowanych przez nas modułów programowych, to
lutowe
wdrożenie w przetwórni mięsa TAURUS SC z
Ziębicach, przygotowanie do sprzedaży od sierpnia specjalnego wariantu
oprogramowania finansowo-księgowego "Mała Firma" oraz w listopadzie instalacja
systemów w zatrudniającym kilkaset osób przedsiębiorstwie produkcji odzieżowej EURO-KONFEX Spółka z o.o. z Wrocławia (
www.euro-konfex.pl ). Koniec roku to przygotowania projektowe celem
wykonania znacznych modyfikacji w module "Płace-Kadry" dostosowujących go
do zapowiadanych zmian w sposobie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.
Rok 1999
Rozpoczął się intensywnymi zmianami oprogramowania modułu "Płace-Kadry" tak
aby zdążyć z dopasowaniem emitowanych list płatniczych załogi zawierających
wypłaty pensji regulowanych w styczniu, z przygotowaniem łącznika do
nowego na rynku polskim systemu "Płatnik ZUS" co umożliwiło naszym kontrahentom, zwłaszcza tym zatrudniającym znaczną liczbę pracowników
terminowe przekazanie zgłoszeń wynikających z wręcz rewolucyjnych zmian w
przepisach dotyczących sposobu rozliczeń z ZUS. W styczniu rozpoczęto też
ważne wdrożenie w dużym przedsiębiorstwie ogrodniczym, u znaczącego
eksportera, w firmie SADY TRZEBNICA Spółka z o.o. ( www.sady-trzebnica.pl
). Kolejne miesiące to prace
dostosowujące nasz system płacowo-kadrowy do zmienionych warunków, co zajęło
nam znaczną część roku z uwagi na poważną ilość funkcji realizowanych przez
dotychczasowe oprogramowanie oraz tworzenie coraz lepszego łącznika z
programem "Płatnik ZUS", do którego przenoszone są obecnie wszystkie dane z
modułu "Płace-Kadry" co umożliwia automatyczne drukowanie wszystkich
dokumentów rozliczeniowych ZUS. W drugim półroczu rozpoczęliśmy także
poważne i ostateczne testowanie całości produkowanych przez nas
systemów informatycznych celem wykrycia i usunięcia jakichkolwiek ewentualnych
problemów wynikających ze zbliżającego się nieuchronnie roku 2000.
Rok 2000
Nasi kontrahenci rozpoczęli ten rok spokojnie, nie mieliśmy bowiem w
naszym oprogramowaniu żadnych "wpadek" z przełomem dat, może jedynie
kilka kosmetycznych w zakresie formatu daty na kilku tabulogramach. Ważniejsze wdrożenie początku roku to instalacja systemów we wrocławskiej
firmie OCEAN-PRO specjalizującej się w dystrybucji sprzętu nurkowego
( www.oceanpro.com.pl ). W lutym po ponad rocznym oczekiwaniu na ustalenie stałego łącza dostępowego do Internetu zaczęliśmy świadczyć, w coraz
większym stopniu wymagane przez naszych odbiorców, usługi w zakresie
utrzymania ich stron WWW i skrzynek e-mail w tej ogólnoświatowej sieci
komputerowej. W maju zakończyliśmy także prace rozszerzające możliwości
naszego oprogramowania "Środki Trwałe" przy okazji modyfikacji spowodowanych zmianą tabeli KRŚT na
KŚT wymaganą przez nowe przepisy prawne. Koniec roku zaś, to wdrożenie
oprogramowania u znaczącego producenta sprzętu
rekreacyjno-sportowego, w firmie Muller z Jelcza Laskowic ( www.muller.com.pl ).
Rok 2001
W początku roku pilnie zmodyfikowaliśmy i wymieniliśmy użytkownikom naszych systemów jedną z funkcji oprogramowania finansowo-księgowego, która odpowiada za drukowanie przelewów - wiele bowiem banków
ustandardyzowało swoje druki zgodnie z nowymi wzorami. Z ważniejszych wdrożeń pierwszej połowy roku należy wymienić instalację oprogramowania płacowo-kadrowego w firmie AGRO-SAD ze Środy Śląskiej specjalizującej się w produkcji ogrodniczo-sadowniczej oraz kwietniową instalację większości oferowanych przez nas modułów wspomagających zarządzanie, w przedsiębiorstwie REASON SERVICE, podmiocie gospodarczym prowadzącym za pomocą naszego oprogramowania pełną obsługę administracyjną między
innymi BANKU POLSKIEJ SPÓŁDZIELCZOŚCI (
www.bankbps.pl
). W lipcu uruchomiliśmy nasze oprogramowanie finansowo-księgowe w Przedsiębiorstwie Handlu Zagranicznego VENTURE, firmie zajmującej się ogólnopolską dystrybucją wysokiej klasy narzędzi skrawających i pomiarowych (
www.venture.com.pl
). W drugiej połowie roku nasze oprogramowanie płacowo-kadrowe rozszerzyliśmy
o funkcję transmisji danych, które są od tej chwili w pełni automatycznie przenoszone za pomocą internetu lub innego medium z oddziałów lub filii do modułu głównego eksploatowanego w siedzibie macierzystej przedsiębiorstwa.
Rok 2002
Z początkiem
roku przejęliśmy pełną kontrolę nad firmą ALLCOM S.C. z Wrocławia,
z którą już wcześniej mieliśmy powiązania kapitałowe, a która
specjalizowała się w ogólnopolskim handlu częściami
komputerowymi. Dzięki wchłonięciu w nasze struktury jej głównej
działalności m.in. polegającej na handlu za pomocą mediów
elektronicznych, wzbogaciliśmy się o wiedzę, która w większym
stopniu umożliwi nam budowanie i oferowanie sprawdzonego, teraz także
dzięki własnym doświadczeniom, oprogramowania dynamicznie
wykorzystującego i modyfikującego oferty wyświetlane na handlowych
stronach WWW naszych klientów oraz oprogramowania typu CRM (Customer
Relationship Management) - integrującego
Internet z aplikacjami do komunikacji z kontrahentami. W lutym
zainstalowaliśmy nasze oprogramowanie FKI w Biurze Podróży PAGART
TOUR ( www.pagarttour.com.pl
), prężnym organizatorze turystyki, wyjazdów i konferencji. W lipcu
wprowadziliśmy do oferty uzupełniające pakiet FKI, dodatkowe,
okienkowe oprogramowanie uruchamiane w graficznym środowisku, tzw.
Suplement FKI dla Windows. Systematycznie będą umieszczane w nim
nowe elementy rozszerzające możliwości dotychczasowych modułów,
ale także całkiem nowe, jak np. moduł komunikacji z kontrahentami
"Merkury" , który wszedł w tym czasie w fazę
projektowania. Także w połowie roku wzrastająca popularność
Internetu spowodowała, że rozpoczęliśmy przygotowania do rozbudowy
działalności w tym zakresie, co zaowocowało w końcu września
uruchomieniem świadczenia usług taniego, stałego, dostępu do tego
medium na terenie osiedla Wrocław-Szczepin (sieć
e-Net.pl ). Listopad
zwieńczyliśmy zakończeniem prac nad znaczną rozbudową
dotychczasowego, modułu Rejestratora i Analizy Czasu Pracy. W tej
chwili oprogramowanie nie musi już koniecznie wykorzystywać sprzętowych
czytników wejścia/wyjścia – z powodzeniem zastępuje komputer lub
sieć komputerów z zainstalowanym odpowiednim oprogramowaniem.
Rok 2003
Pierwsze miesiące roku upłynęły
nam na znacznych modyfikacjach oprogramowania płacowego celem
przystosowania do zmienionych zasad obliczania i funkcjonowania składki
zdrowotnej pobranej i odliczonej. Rozbudowaliśmy także moduł
Rejestratora i Analizy Czasu Pracy o dodatkowe funkcje. W międzyczasie,
w marcu zainstalowaliśmy nasze oprogramowanie m.in. w firmie SIGN
POLAND ( www.sign.com.pl
) producenta najwyższej jakości tekstylnych artykułów reklamowych,
a w maju, we wrocławskim Muzeum
Poczty i Telekomunikacji. W tym ostatnim miesiącu
rozszerzyliśmy ofertę oprogramowania systemu FKI w wariancie
"Mała Firma" na wszystkie produkowane przez nas moduły -
dotychczas był dostępny na powyższych zasadach tylko moduł
finansowo-księgowy. Cena licencji tego wariantu FKI jest bardzo
atrakcyjna, bowiem dostosowana została do spodziewanego rynku odbiorców:
firm zatrudniających do 20 osób.
Rok 2004
W styczniu decyzję o zakupie systemu FKI podjęła znana sieć sklepów z
obuwiem: PRIMA MODA (www.primamoda.com.pl).
W tymże miesiącu, w związku ze zmianą przepisów prawnych, dokonaliśmy
modyfikacji modułu płacowo-kadrowego, umożliwiając opodatkowanie
ewidencjonowanych tutaj ryczałtów samochodowych. Na przełomie lutego i
marca unowocześniliśmy emisję tworzonych przez oprogramowanie
tabulogramów o możliwość ich dodatkowej edycji w preferowanym przez
użytkowników edytorze tekstów, przed ostatecznym skierowaniem do
druku. W maju w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej
umożliwiliśmy za pomocą naszego oprogramowania notowanie tzw. operacji
trójstronnych, występujących w handlu wewnątrz unijnym. Od czerwca,
podjęliśmy decyzję, że nasz pakiet FKI ( w wariancie Mała Firma jak i
pełnym) zamiast składać się z czterech modułów podstawowych, będzie
uzupełniony o piąty moduł, który dotychczas był oferowany jedynie
osobno; jest to Rejestrator
i Analiza Czasu Pracy. W lipcu stworzyliśmy możliwość automatycznego
dekretowania do naszego modułu finansowo-księgowego zapisów
dokumentów obrotu towarem występujących w systemie firmy SET z
Zabrza, a we wrześniu możliwość importowania danych z systemu
kadrowego przedsiębiorstwa RESET.
Rok 2005
Od początku
roku kontrahenci eksploatujący nasz system FKI w wersji „Mała Firma”
po upływie okresu gwarancyjnego mogą zawierać umowy
konserwacyjno-serwisowe za zryczałtowaną niską comiesięczną opłatę
(dotychczas nie było to możliwe dla tego wariantu licencji). W lutym
ze względu na zmianą przepisów zmodyfikowaliśmy sposób wyliczania
zasiłków w module płacowym.
[powyższy tekst to tylko "okruchy" z piętnastoletniej działalności firmy ALLEX]
|